Friday, June 26, 2009

bubar..bubar..bubar dun perak..!!!



1) Parlimen kecoh lagi.Ir Nizar menjerit dalam parlimen sejurus selepas mengangkat sumpah sebagai ahli parlimen Bkt Gantang pada mesyuarat ke-2 penggal ke-2 parlimen ke-12 hari ini.

2) Semacam keterlaluan atas apa yang beliau lakukan tetapi itu bukan isu utama. Mesej yang hendak disampaikan beliau yang lebih patut kita teliti. Jangan terpengaruh dengan media yang sengaja nak menjahanamkan PR.

3) Berbalik kepada apa yang telah dilakukan BN pada sidang dun Perak yang lalu, jauh lebih memalukan. Seumpama menggadai maruah sendiri. Hilang terus jatidiri. Ketuanan Melayu yang diperjuangkn UMNO bee-end langsung tiada erti. Hitam sungguh mereka punya hati.

4) Ir Nizar akan sentiasa kita sokong. Jeritan Ir Nizar semacam dah menggoncang negara. Suara Ir Nizar adalah suara rakyat. Kita mahukan supaya kebenaran dan keadilan terus tertegak di bumi Malaysia. Fahamilah suara rakyat. Rakyat tidak mahu terus menderita di bawah pemerintahan kuku besi. Rakyat sudah muak dengan mainan politik mereka.

5) Kepada yang membenci PR, saya bercakap bukan atas dasar saya penyokong PR tetapi atas dasar apa yang diperjuangkan PR yang langsung tak sama dengan apa yang diperjuangkan kalian. Memang bubar dun adalah kuasa sultan, tetapi siapalah sultan jika tanpa rakyat.

6) Buat pejuang PR, jangan lunturkan semangat kalian. Perjalanan kita masih panjang. Kita masih punya masa. Bersamalah terus membantu pipmpinan untuk menguasai Malaysia dalam PRU13. Insya allah.

p/s : Takbir...!!! ALLAHU AKBAR...!!!

Tuesday, June 23, 2009

ASSIGMENT UNTUK PENDUDUK BUMI


Antara sedar atau tidak bahawa kita sebagai manusia ini di lahirkan di dunia ini mempunyai satu tujuan dan peranan serta tanggungjawab yang perlu dilaksanankan dan Allah bukan lah menciptakan manusia sia-sia tanpa tujuan tertentu.

Allah selaku pencipta kita ini maha sempurna,maha bijaksana,mana mungkin yang maha sempurna lagi bijaksana ini mencipta sesuatu yang sia-sia.

Mudah kata,kenapa Allah ciptakan nyamuk,seperti yang kita tahu yang nyamuk ini sejenis serangga yang membuatkan kita tidak selesa,gatal,digigit,malah ada yang membawa panyakit kepada manusia seperti denggi,malaria dan sebagainya.Tapi sebaliknya Tuhan bagi ilham kepada manusia untuk buat ubat nyamuk,semburan halau nyamuk dan sebagainya.sampai sekarang banyak jenis penghalau nyamuk yang ada dipasaran seperti Ridsect,fumakilla,banyak lagi.Secara tidak langsung wujudnya kilang ubat nyamuk,ada nya doktor kaji cari penyembuhan denggi,ada nya hospital rawat penyakit malaria,semua ini memberi pekerjaan kepada manusia,ada yang boleh kerja kilang fumakilla,boleh jadi doktor denggi,malaria.Dengan adanya pekerjaan, boleh bagi makan keluarga,bagi anak sekolah,pergu haji umrah.

macam tu jugaklah manusia ini,Tuhan tak cipta untuk kita tinggal di dunia ini sahaja,untuk hidup dalam rumah besar di dunia ni sahaja,nak naik kereta besar di dunia ini sahaja.kita ada tugasan yang perlu dilaksanakan.Kita di dunia ini pun tak kiralah kamu cikgu yang mengajar di sekolah kah,pegawai kerajaan di pejabat kah,kerani kah,tukang kebun kah bila bekerja dapat gaji hujung bulan,hujung minggu.Ini di dunia.Tapi kita orang islam ada nya hari kiamat,hari pembalasan,hari perhitungan.untuk bagi tahu,ingatkan kamu bahawa kalau kamu laksanakan tugasan ini.,maka hujung nya nanti Allah akan balas,bagi "GAJI:,"BONUS" pada kamu.

Di sebabkan nama kita manusia itu sendiri bermaksud lupa di dalam bahasa arab,maka Allah utus Rasul untuk jadi penyampai,mengingatkan kamu apa yang perlu dilakukan di dunia ini.Tak cukup dengan itu,Allah rakamkan ingatan-Nya di dalam Al-quran berkenaan tujuan hidup di dunia ini.

"Tidaklah aku jadikan jin dan manusia melainkan hanya untuk mengabdikan kepada-Ku"
Al-Zariyat 56

di dalam surah al-baqarah Allah menerangkan peranan manusia di bumi ini.

"dan ingatlah ketika tuhan-Mu berfirman kepada malaikat : sesungguhnya aku hendak jadikan seorang khalifah di bumi"- al-baqarah 30

Jadi sebagai manusia yang menumpang hidup di bumi Allah ini,kita harus sedar bahawa apa yang kita ada sekarang adalah pinjaman yang perlu di bayar di akhirat nanti.nak bayar dengan apa? emas? duit amerika? harta ? semua itu tidak laku lagi di akhirat.tapi andai kata ada amalan atau kerja buat kita yang menjurus kepada ibadah itu dikira pahala..dan pahala inilah yang akan menyelamatkan kita.kalau di dunia kita boleh selamat dengan ada nya Kroni,kita boleh guna kuasa kita ,guna ISA tangkap orang yang nak lawan kita.tapi jangan harap ada yang dapat tolong kita kalau tidak ada amal ibadah kepada Allah.Jadi segala kerja buat kita di dunia ini perlulah dapat di nilai dengan ibadah,makan kita,tidur kita ,belajar kita ,kawen kita ,berpolitik kita,memangkah kita.semua ini perlu jadi ibadah.

kita perlu berfikiran panjang bijak kita perlulah ' BIJAKSANA" bukan hanya " BIJAKSINI".dalam teori apa pun di dunia ini tak ajar kita tentang satu perkara iaitu AKHIRAT, baik sosialis,kapitalis,sekuralisme,NASIONALISME, melainkan islam.semua teori-teori ini membincangkan bagaimana nak hidup senang,mewah,kaya di dunia ini sahaja.berhenti takat dunia ini sahaja.Tapi islam tidak.dalam quran ada di sebut akhirat,hari pembalasan,hari perhitungan,hari pengadilan,sampai kan hampir 40 nama tentang perihal hari akhirat ini Allah bagi tahu dalam al-quran.Untuk apa? tidak lain hanya untuk ingatkan manusia bahawa hai manusia kamu nak kumpul harta kumpul lah,kami nak kawen,kawen lah,kamu nak belajar,belajarlah,kamu nak ada kerajaan,bertandinglah,tapi kamu kena ingat bahawa apa sahaja yang kamu buat di dunia ini perlulah ada sambungan,talian dengan maha pencipta agar boleh di beri nilaian,di beri bonus dan sebagainya.Jadi untuk nak jadikan segala yang kita lakukan ini ada nilaian,ada ganjaran adalah ciri-ciri yang perlu dilihat,baik dari segi kualitinya,keikhlasannya,teraturnya dan sebagainya.tak boleh lah nak buat suka-suka hati,nak jadi ketua misalnya,bertandinglah,jangan main RAMPAS sahaja.SAPA AJAR INI???

itulah tujuan hidup kita sebagai manusia di dunia ini.dan yang kedua ialah peranan kita sebagai manusia yang di jelaskan di dalam ayat dia atas iaitu sebagai khalifah di muka bumi ini.

khalifah ialah ketua,pemimpin,presiden,amir,menteri besar,ketua menteri,perdana menteri,semua ini ialah ketua.tapi sebagai seorang individu,kita adalah ketua kepada diri kita sendiri kepada keluarga kita.

Yang nama nya Ketua ini,tidak kiralah kamu ketua apa pun,ketua kampung kah,ketua masyarakat,ketua negara,ketua kuliah,ketua kepada diri kamu sendiri misalnya,Ia adalah amanah.Perkara amanah ini melibatkan tanggungjawab dan amanah ini akan dipersoalkan oleh Allah di mahkamah keadilan Allah di Padang mahsyar nanti.Maka kita sepatutnya menjalankan amanah yang di berikan ini dengan baik,menjaga diri sendiri contohnya tidak membuat perkara yang membahayakan diri sendiri.Sebagai ketua negara,menjaga kebajikan setiap rakyatnya,menjalankan hukum-hukum Allah.adil kepada semua,tidak ikut kroni,kerana nanti kita akan di persoalkan di akhirat apa yang kamu buat dengan diri kamu? keluarga kamu? alam sekitar yang aku berikan? binatang yang ada ? kamu bauat atau tidak apa yang akau perintahkan ? ini semua kan di tanya..kamu boleh terima hujan yang aku turunkan dari langit,kamu boleh terima rezeki yang aku turunkan dari langit,kamu boleh terima oksigeb yang aku sediakan,TAPI kenapa HUKUM,PERATURAN,CARA HIDUP yang Aku sebagai pencipta kamu wahai manusia kamu tak nak ikut.kenapa kamu pandai sangat.buatlah Bumi sendiri,oksigen sendiri,hujan sendri.semua perkara ini akan di tanya oleh Allah nanti.

Kesimpulanya,sekiranya kita sedar akan hakikat ini maka kita akan sentiasa ingat bahawa kita ada kerja yang perlu dilakukan,mencari bekal untuk hidup di alam kubur nanti.laksana musafir yang di perjalanan mencari bekal diperhentian.Ini lah assigment untuk semua penduduk bumi Allah ini.Iaitu sebagai khalifah yang mengadbikan diri kepada Allah.


blogger templates 3 columns | Make Money Online