Monday, November 17, 2008

Di Hujung Pena Seorang Hamba


Artikel kali ini saya ingin berkongsi bersama pengalaman hidup saya sendiri yang mungkin dapat menjadi mauizah untuk diri yang lemah ini dan mungkin dapat menjadi renungan kepada sahabat-sahabat sekalian bahwa hakikat sebenar kehidupan ini tak sunyi dengan ujian,x pernah sepi dengan dugaan dan ketahuilah setiap yang bergelar insan pastinya akan diuji oleh Tuhan Yang Esa,sama ada diuji dengan harta,wang ringgit,kemewahan,kemiskinan,jawatan,wanita dan sebagainya.

Kira-kira 3 tahun yang lalu,sebelum masuk IPIS,masa tunggu keputusan SPM,isi la borang nk masuk U,hajat di hati nk masuk UM,ambik Pengajian Islam tak pn Pendidikan Islam.pernah 1 hari warden asrama tempat saya dok bljaq dlu Asrama Sekolah Menengah Abu Bakar Al-Baqir mencadangkan kt saya ..

“Hafizul,lps spm ambk la STPM” , saya pun jawab la “ abi (panggilan untuk warden kami),dalam kamus hidup saya xda perkataan STPM abi”..

Bukan la nak bongkak,sombong,jauh sekali bangga diri..tapi saya ada cita2,membawa sebuah harapan sebagai anak sulung,memikul tingginya harapan seorang nenek,org kampong,ustaz saya dan ramai lg… Bukan apa sebelum tu,nenek selalu bagi tau..

“kainak bljar jadik ustaz lah,kalukuk jadi ustaz kainak hingkat bacai doa,handak jua aku maniring kauk jadi ustaz,didak sipa dah handak diharapkan” kata nenek dalam bahasa banjar la ( maka beruntunglah sesiapa yang mengerti bahasa banjar) hehehe….

1 lg peristiwa yang kekal segar dalam ingatan,masa tu 14 mei 2006 kira2 pukul 12.30 pagi…ustaz saya yang paling di kasihi hantar sms,yang bertaip
“zul,ustaz doakan zul dapat masuk IPI”..aku pn balas la
“syukran ustaz,tp IPI tu apa?” masa 2 x tau lah IPI 2 benda apa.ustaz pn balas
“institute perguruan islam la,ustaz tengah kursus dekat cni”

Masa berlalu tanpa disedari,tiba la masa keputusan U diumumkan,dan saya x dapat g mana2..xpelah xda rezeki kot..mengharap lagi tunggu panggilan kedua..sampai la dekat bulan 7 xda khabar berita…x da pilihan masuk la form 6 kt Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Azlan Shah,kt Bota Perak…

Hari ahad malam isnin sebelum berangkat pergi ke KASAS,ustaz saya hantar sms ajak g makan kt sebuah kedai makan dekat dengan rumah…saya pun pergilah…duduk la 1 meja..dua-dua senyap tanpa suara…tiba-tiba air mata mengalir keluar…ustaz saya senyap je..dia tau saya tengah sedih x dapat terima hakikat….dia pn memulakan bicara…

“hmm..xbest la Piala Dunia tahun ni,Brazil kalah awal”
Aik..xpernah-pernah cakap pasal bola ustaz aku ni…ustaz memang memahami saya..dia tau kalau buka cerita pasal apa yang berlaku tentu lagi banyak air mata yang keluar..
Malam tu,kami banyak berbincang tentang isu-isu semasa..x sentuh langsung tentang apa yang berlaku,,di akhir pertemuan yang penuh syahdu malam tu..ustaz memanggil saya ke keretanya..lalu ustaz hulurkan sebungkus hadiah..”teruskan perjuangan”…

2 minggu saya di KASAS,hanya jasad sahaja yang ada,tapi Ruh,jiwa,fikiran xda langsung di situ…ingat lagi masa matapelajaran pertama yang diajar ,Pengajian Am 1,saya xdapat bagi tumpuan langsung,walau 0.00001 %....dalam hati bermonoloq sendiri..

“kanapa aku ada kt sini????” persoaan yang berulang-ulang kali bermaian di dalam fikiran.

Sebenarnya persoalan tadi walaupun hanya aku sahaja yang tahu,tapi sebenarnya saya telah mempersoalkan keadilan Yang Maha Adil..Astaqfirulllahhhh…ampunkan hamba mu yang lemah ini Ya Allah,Xmampu menahan ujian yang hanya sekecil ini..

Antara perkara gila yang pernah saya buat semasa kt KASAS dulu ialah..saya tulis letter head kt semua kertas kajang saya…

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM,UNIVERSITI MALAYA

Kononnya student UM la …….Ya Allah…

Pada hari selasa minggu kedua saya di sana,keputusan panggilan kedua keluar..sekali lagi Tuhan Uji saya,xdapat mana-mana lagi..sedangkan ada seorang kawan ini..SPM dia lebih rendah daripada saya,tapi dapat masuk UM..

Sekali lagi air mata bercucuran jatuh..masa tu,xda dah perasaan malu ke,segan ke,depan semua kawan-kawan,saya xdapat menahan kesedihan yang amat ini…saya berlari ke tingkat paling atas,pandang ke langgit sambil menuturkan bait lagu kumpulan Devotes,Tika Dini Hari..

“Tuhan…jangan bebankan kami..dengan bebanan yang berat,
Seperti yang telah kau berikan kepada umat terdahulu..dari kami..”

Hanya Allah sahaja yang tahu,,rasa hati ini tika itu…
Tiada tempat untuk mengadu…ustaz jauh dipandangan mata..mujur la ada seorang warden asrama disitu yang cuba menanangkan saya..terima kasih ustaz kyahsfi..

Malam itu saya memasang tekat teruskan perjuangan…walau apa pun yabg terjadi..saya ke kelas,balut maja saya dengan baik,susun buku dan sebagainya…
“ aku akan hidup kt sini untuk 2 tahun” tekat dalam hati…

Esoknya hari khamis,keputusan kemasukan untuk ke ipgm panggilan kedua..mamang x ingat langsung..nasib la ada kawan yang ingatkan..tapi masa tu,tiada harapan yang begitu tinggi di letakkan…
“jangan terbang terlalu tinggi,kalau jatuh sakit”
Tanpa harapan yang menggunung,semaklah kt internet di pusat sumber..Ya Allah,..Syukur pada-Mu…Saya diterima ke IPI …Lantas sujud syukur menyembah Yang Esa..

Pagi jumaat esoknya.pulang dengan ayah untuk bersiap menjadi seorang GURU..selepas solat jumaat,ustaz Mahktar dating kerumah…dia mengucapkan tahniah, kami berbual di dalam keretanya seketika…terima kasih Ustaz…ustaz ada di samping saya saat waktu gembira,tika detik kesedihan…Redha kan segala Ilmu mu Maallimku…

Dan…kini saya sedang belajar di IPIS...

Berkatnya doa seorang GURU kepada anak muridnya…..

Semoga saya dapat menjadi seperti ustaz...

Ustaz doakan anak didik mu ini...

Wednesday, November 12, 2008

KOLEKSI KITAB-KITAB YANG DIMILIKI

KITAB FIQH MANJAHI MAZHAB IMAM SYAFIE

Sebuah kitab yang berguna untuk dimiliki,menghurai masalah-masalah fiqh menurut pandangan Imam As-Syafie,bahasa yang mudah,pendekatan yang menarik,juga menyentuh isu-isu kontemporari.Dibahagikan mengikut bab-bab tertentuSesuai untuk dijadikan rujukan kepada para pencinta ilmu dan orang ramai.kalau kitab arab ada 3 jilid,kalau bahasa melayu ada 8 jilid diterbitkan oleh Pustaka Salam...bagi penduduk sekitar Bandar Baru Bangi bolehlah bertalaqi dengan Tuan Guru Dato' Dr Harun Din di Darul Syifa setiap hari khamis malam jumaat minggu pertama dan ke-3
Pengarang : Dr Mustofa Al-Bugha , Dr. Mustofa Al-Khin & Ali Asy-Syarbaji
Diterbitkan Oleh : Darul Qalam,Kaherah.

KITAB AL-AQAIDUL ISLAMIYAH

Sebuah kitab yang membahaskan persoalan-persoalan tentang Aqidah,menggunakan cara penyampaikan yang mencetus rasa berfikir,mengamit naluri mencari,menyentap hati mengakui hakikat kebenaran kewujudan Illahi. Perbahasan yang berkisar tentang ketuhanan,uluhiyah,rubbubiyah,nubuwah,samiyat,kitab-kitab dan sebagainya. Disertakan dalil-dalil daripada Al-Quran & Hadith serta yang paling menarik ialah pendekatan pengarang yang mengaitkan persoalan-persoalan aqidah ini melalui kacatama sains dan kehidupan seharian manusia.Bagi saya kitab ini mesti dimiliki bagi mereka yang ingin mencari hakikat ketuhanan,kepada sesiapa yang ingin mengukuhkan teras aqidahnya.
Pengarang : SAYYID SABIQ
Terbitan : Pustaka Salam




BUKU AYAT-AYAT SURUHAN & AYAT - AYAT LARANGAN

Buku-buku ini disusub dengan menumpulkan ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan dengan sesuatu perintah dan larangan yang kemudiannya dikatagorikan menjadi beberapa tajuk.Buku ini amat berguna kepada para pendakwah,penceramah,pendidik,pelajar dan orang ramai.
Terbitan : JAKIM

Saturday, November 8, 2008

Umat Islam Kini - Satu Pengamatan

Ummat Islam mengikut taarif Allah S.W T adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan di antara ummat manusia kerana mereka sentiasa berj i had menegakkan Al-Maaruf dan di waktu yang sama juga mereka mencegah yang mungkar.

Mereka adalah contoh yang terbaik dan pilihan kerana mereka yakin akan wujudnya Allah S.W.T dan percaya sepenuhnya kepada janji-janji Allah, mereka beriman kepada Allah S.W.T dan iman itu ditunjukkan dengan taat dan takwa kepada Allah S.W.T pada setiap saat dalam kehidupan mereka, mahupun apabila mereka sesama mereka ataupun mereka keseorangan diri.
Mereka sedar bahawa belumlah betul-betul dinamai Iman jika belum mendorong orangnya untuk bekerja keras, menerus dengan kerja-kerja Islam (Amal Islami) dan menyampaikan ajaran-ajaran Islam kepada orang lain belum lagi merasai kemanisan dan menikmati cara hidup Islam.

Sesungguhnya tepatlah sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Iman itu bukanlah angan-angan dan bukan pula perhiasan tetapi Iman itu adalah sesuatu yang menetap di dalam hati dan dibenarkan dengan amalan.”

Itulah ummat yang terdahulu yang mendapat didikan Iman dari Madrasah Rasulullah S.A.W yang mana sumber didikan mereka hanya sanya Al-Quran, menilai Rabbani yang sentiasa mendidik dan membetuli mereka dan setiap aktiviti mereka di dalam kehidupan samada dalam bentuk fikiran, tindakan dan amalan.

Di sana masih ada perbezaan yang jauh antara ummat Islam kini dan jenerasi Al-Quran yang pertama dahulu yang mana di dalam jiwa mereka terdapat Iman yang bergelora, menyala, cermat dan waspada.

Sebaliknya Ummat Islam kini mereka mempunyai Iman yang bisu, mandul, tidur nyenyak dalam jiwa dan mereka tidak mematuhi hukum dan tuntutan Iman itu sendiri.


KEADAAN DAN MASALAH YANG SAMA

Sesungguhnya segala keadaan dan corak hidup yang ada di seluruh dunia Islam pada hari ini adalah sama saja. Keadaan Ummat Islam yang sebenarnya telah menyerah kalah kepada pemikiran-pemikiran dan cara hidup yang menggunakan akal fikiran sebagai inti wahyu Illahi. Tiada penafian dalam hal ini kerana masyarakat Islam telah begitu lama dijajah (tanah air dan fikiran) telah jauh dari hakikat hidup dari kacamata Islam. Perhambaan diri mereka tidak hanya sanya pada Allah S.W.T semata-mata sedangkan mereka mengucap dua kalimah Syahadah, mengerjakan sembahyang, berpuasa, mengeluarkan Zakat dan menunaikan Haji di Baitullah.

Apabila kita meninjau ke seluruh pelusuk alam ini, nescaya kita dapat melihat keadaan sebenar Ummat Islam pada hari ini. Ratusan ummat-ummat Islam tidak lagi digeruni oleh musuh-musuh mereka, malah ummat Islam dipermain-mainkan sesuka hati oleh angkatan Jahiliah yang diketuai oleh Syaitan, ummat Islam seolah-olah dibius, jiwa mereka rendah, peribadi mereka juga rendah serta natijah mereka juga dipandang rendah. Kemanakah hilangnya tradisi kegemilangan, kekuatan Islam yang pada satu ketika dulu tradisi telah dapat menarik penganut-penganut cara hidup yang bukan Islam kepada cara hidup Islam.

Wujudnya situasi yang sebegini rupa adalah kerana ummat Islam sendiri telah jahil akan tujuan sebenarnya Islam itu diturunkan kepada seluruh ummat manusia. Ummat Islam kini tidak tahu menghargai Pimpinan Illahi dan merasa rendah dikira apabila menyebut Islam. Ummat Islam pada hari ini tidak boleh lagi dipanggil sebagai ummat Islam, Islam itu tetap ada tetapi ummatnya adalah umpama jasad tanpa nyawa, sebenarnya mereka juga sendiri daripada angkatan jahiliah kerana:

1) Tidak beriman sebenarnya dengan Allah S.W.T
Nampak jahiliah itu dalam bermacam-macam keadaan, tindakan dan aktiviti. Mereka tidak menyerah semua urusan hidup mereka kepada Allah S.W.T. Iman yang sebenarnya ialah dengan menjadikan hanya Allah sahaja sebagai Illah. Perintah dan undang-undang Allah sahaja yang diterima dan dipatuh. Jika tidak, maka uluhiyyatillah kita masih tidak sempurna.

2) Mengikut Hawa Nafsu
Jahiliah dengan hawa nafsu adalah seiringan.
Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Jaatsiyah (45) ayat 18 yang bermaksud:
“Kemudian kami jadikan kamu berada di atas Syariat (peraturan) dari urusan (Deen) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”
Sekiranya hawa nafsu menghukum walaupun pengikut syariat Allah S.W.T maka masih dikira jahiliah. Hakikat hawa nafsu menghukum ialah ianya berbeza mengikut keadaan dan masa.

3) Mengikut Thaghut
Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 257 yang bermaksud:
“Allah pelindung bagi orang-orang yang beriman,Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (Iman) .Dan orang-orang kafir pelindung-pelindung mereka ialah thaghut,yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan.Mereka itu adalah penghuni neraka,mereka kekal di dalamnya”
Dalam surah Annisa' (4) ayat 76 Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“Orang -orang yang beriman berperang di jalan Allah dan Orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kuncu-kuncu syaitan itu kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.”
Orang-orang yang beriman kepada Allah berjuang dan berperang kerana Allah S.W.T, tetapi orang-orang Jahiliah berjuang bermati-matian untuk mengikut perintah thaghut.

SIFAT-SIFAT MEREKA YANG HIDUP UNTUK ISLAM

Berbeza dengan sifat-sifat yang tersebut di atas,sifat-sifat mereka yang hidup untuk Islam sepatutnya:

a) Benar-benar terikat dan menurut ajaran Islam, Iman dan amal mereka yang selaras, tidak menyuruh orang berbuat baik tanpa dirinya sendiri berbuat baik dan tidak memperkatakan sesuatu yang tidak dilakukannya.

b) Mengutamakan kepentingan Islam walau di mana sahaja mereka berada. Musuh-musuh Islam tidak dapat meresap masuk dan mengganggu-gugat dengan apa cara sekalipun.

c) Merasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah. Tidak merasa lemah dan dukacita dengan mehnah dan fitnah yang berada di hadapan mereka.

d) sentiasa bekerja untuk Islam bersama-sama dengan Aktivis-aktivis (mujahid-mujahid) Islam yang lain dalam berdakwah kepada Allah, menyuruh dengan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Mereka sentiasa bersama Jamaah Ummah dan patuh kepada kehendak dan pimpinan Jamaah tersebut.

SISTEM WAHYU

Sekiranya Iman merupakan penyelamat dan tenaga penggerak kepada pembangunan kepada generasi Al-Quran yang terdahulu maka Iman itu juga yang menjadi penyelamat dan tenaga penggerak kepada jenerasi ummat yang terkemudian. Dan generasi yang terdahulu telah mengambil Al-Quran untuk mencipta Tamadun..... generasi sekarang mesti mengambil Al-Quran untuk menempah semula tamadun tersebut.

Generasi Al-Quran yang pertama dahulu apabila mereka bertindak melakukan sesuatu, dalam apa sahaja bidang yang mereka ceburi mereka tidak pernah malah takut untuk mendahulukan Allah dan RasulNya. Mereka sentiasa menunggu saranan dan teguran wahyu.... dan apabila ditanzilkan wahyu kepada mereka tanpa persoalan lagi mereka terus melaksanakan kehendak wahyu tersebut samada dalam bentuk suruhan ataupun tegahan bagaikan askar-askar yang menurut perintah ketua mereka.

Oleh itu kita dalam setiap gerak kerja kita mestilah merujuk terlebih dahulu kepada Al-Quran dan Al-Sunnah dan bersesuaian dengan waki' (realiti) serta ikhlas tanpa ada sedikitpun matlamat duniawi.

Sepatutnya sejarah Tanzil (turun) nya Al-Quran itu menjadi contoh kepada kita dewasa ini. Ia ditanzilkan secara munajjaman(beransur-ansur). Hal ini adalah mengikut fitrah manusia itu sendiri, kalau dulu Al-Quran itu mendidik dan berjinak-jinak dengan jiwa-jiwa generasi sahabat secara munajjaman iaitu mengikut perkembangan pemikiran dan sosial mereka, semestinyalah kita mengikutnya demikian juga. Dengan ini bukanlah bererti yang kita tidak perlu menjalankan undang-undang dan peraturan Allah di muka bumi ini disebabkan kita bermula dengan iman tetapi undang-undang Allah telah lengkap dan mesti dipatuhi sepenuhnya. Apa yang kita maksudkan dengan munajjaman di sini ialah khusus dalam pendidikan jiwa kita.
Mungkin ada sebahagian orang akan merasakan proses ini tidak perlu lagi pada zaman yang serba canggih ini, sedarilah dan insafilah bahawa untuk bersemadinya Iman di dalam hati kita dan dapat melahirkan natijah yang positif sangatlah perlu kita kembali kepada satu proses pendidikan semula setiap jiwa-jiwa muslimin yang ikhlas kepada Islam.

Kita tegaskan di sini, bahawa Islam bukan sekadar Risalah tetapi ianya juga merupakan Manhaj(cara), sunnah dan perjalanan Rasulullah S.A.W adalah sebaik-baik manhaj, sunnah itu adalah Haq dan Haq itu adalah daripada Allah Azza Wajjalla.

Proses pendidikan semula itu perlulah menurut satu persatu landasan yang telah dilalui oleh Muhamad Rasulullah S.A.W dan jenerasi sahabat dahulu. Matlamat hidup perlulah diperbetulkan semula, kesungguhan dan keikhlasan kepada proses itu sendiri perlulah ada pada setiap jiwa yang ingin mengikuti proses pendidikan semula Islam itu, jika tidak natijahnya akan bersimpang-siur.

MASA DEPAN DUNIA ADALAH UNTUK ISLAM

Di kalangan ummat Islam yang telah dibius itu telah ada yang sedar, bangun dan mengejutkan saudaranya yang lain. Seorang demi seorang bangun dan bersatu di bawah panji-panji Aqidah Islam. Seluruh dunia sekarang ini sedang menghadapi pergolakan yang dicetuskan oleh mujahid-mujahid ini. Bagi yang mahu kepada kebenaran mereka menyambut baik akan perkembangan ini, tetapi bagi mereka yang menyintai kekufuran, kezaliman, penyelewengan dan kemaksiatan, insiden ini amatlah tidak disenangi dan mereka cuba sedaya upaya mereka samada secara diplomasi atau kuku besi sekalipun untuk melenyapkan cahaya ini.

Kita bersikap optimis bahawa, masa depan dunia adalah untuk Islam memandangkan kepada keadaan masyarakat dewasa ini yang mana sistem-sistem pembikinan manusia yang dipaksakan kepada mereka jelas tidak mampu untuk menyelamatkan manusia dari segala bentuk bahaya dan kezaliman yang sedang berjalan walau atas nama apa sekalipun tetapi amat dibenci oleh masyarakat terbanyak.

Optimisnya kita bukanlah bererti kita boleh berpeluk tubuh, memerhatikan keadaan dan menunggu natijahnya tetapi ianya menuntut kepada usaha, tenaga, Ilmu, kedudukan, keikhlasan dari kita yang beriman kepada Allah dengan yang sebenarnya.
Oleh itu, perbetulkan Aqidah kita agar Iman kita betul, dengan itu nanti akan benarlah segala amalan kita, Insya-Allah.

PENUTUP

Menyedari bahawa Islam sudah tidak lagi dipraktikkan dalam kehidupan masyarakat kerana ketandusan Iman, berkepentingan peribadi serta jahil, maka program-program yang positif perlu diambil untuk membetulkan keadaan tersebut.
Abul A'la Al Maududi menyarankan supaya diajak manusia supaya kembali beriman kepada rukun-rukun Iman dengan sebenarnya, membersihkan diri dari segala bentuk kepercayaan tahyul, khurafat dan bid'ah dan membentuk serta membangunkan semula konsep kefahaman Islam yang sebenarnya di kalangan masyarakat.
Inilah jalan yang sah dan betul yang telah dilakukan oleh Harakah Islamiyyah melalui susunan tarbiahnya yang rapi.

blogger templates 3 columns | Make Money Online