Monday, November 17, 2008

Di Hujung Pena Seorang Hamba


Artikel kali ini saya ingin berkongsi bersama pengalaman hidup saya sendiri yang mungkin dapat menjadi mauizah untuk diri yang lemah ini dan mungkin dapat menjadi renungan kepada sahabat-sahabat sekalian bahwa hakikat sebenar kehidupan ini tak sunyi dengan ujian,x pernah sepi dengan dugaan dan ketahuilah setiap yang bergelar insan pastinya akan diuji oleh Tuhan Yang Esa,sama ada diuji dengan harta,wang ringgit,kemewahan,kemiskinan,jawatan,wanita dan sebagainya.

Kira-kira 3 tahun yang lalu,sebelum masuk IPIS,masa tunggu keputusan SPM,isi la borang nk masuk U,hajat di hati nk masuk UM,ambik Pengajian Islam tak pn Pendidikan Islam.pernah 1 hari warden asrama tempat saya dok bljaq dlu Asrama Sekolah Menengah Abu Bakar Al-Baqir mencadangkan kt saya ..

“Hafizul,lps spm ambk la STPM” , saya pun jawab la “ abi (panggilan untuk warden kami),dalam kamus hidup saya xda perkataan STPM abi”..

Bukan la nak bongkak,sombong,jauh sekali bangga diri..tapi saya ada cita2,membawa sebuah harapan sebagai anak sulung,memikul tingginya harapan seorang nenek,org kampong,ustaz saya dan ramai lg… Bukan apa sebelum tu,nenek selalu bagi tau..

“kainak bljar jadik ustaz lah,kalukuk jadi ustaz kainak hingkat bacai doa,handak jua aku maniring kauk jadi ustaz,didak sipa dah handak diharapkan” kata nenek dalam bahasa banjar la ( maka beruntunglah sesiapa yang mengerti bahasa banjar) hehehe….

1 lg peristiwa yang kekal segar dalam ingatan,masa tu 14 mei 2006 kira2 pukul 12.30 pagi…ustaz saya yang paling di kasihi hantar sms,yang bertaip
“zul,ustaz doakan zul dapat masuk IPI”..aku pn balas la
“syukran ustaz,tp IPI tu apa?” masa 2 x tau lah IPI 2 benda apa.ustaz pn balas
“institute perguruan islam la,ustaz tengah kursus dekat cni”

Masa berlalu tanpa disedari,tiba la masa keputusan U diumumkan,dan saya x dapat g mana2..xpelah xda rezeki kot..mengharap lagi tunggu panggilan kedua..sampai la dekat bulan 7 xda khabar berita…x da pilihan masuk la form 6 kt Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Azlan Shah,kt Bota Perak…

Hari ahad malam isnin sebelum berangkat pergi ke KASAS,ustaz saya hantar sms ajak g makan kt sebuah kedai makan dekat dengan rumah…saya pun pergilah…duduk la 1 meja..dua-dua senyap tanpa suara…tiba-tiba air mata mengalir keluar…ustaz saya senyap je..dia tau saya tengah sedih x dapat terima hakikat….dia pn memulakan bicara…

“hmm..xbest la Piala Dunia tahun ni,Brazil kalah awal”
Aik..xpernah-pernah cakap pasal bola ustaz aku ni…ustaz memang memahami saya..dia tau kalau buka cerita pasal apa yang berlaku tentu lagi banyak air mata yang keluar..
Malam tu,kami banyak berbincang tentang isu-isu semasa..x sentuh langsung tentang apa yang berlaku,,di akhir pertemuan yang penuh syahdu malam tu..ustaz memanggil saya ke keretanya..lalu ustaz hulurkan sebungkus hadiah..”teruskan perjuangan”…

2 minggu saya di KASAS,hanya jasad sahaja yang ada,tapi Ruh,jiwa,fikiran xda langsung di situ…ingat lagi masa matapelajaran pertama yang diajar ,Pengajian Am 1,saya xdapat bagi tumpuan langsung,walau 0.00001 %....dalam hati bermonoloq sendiri..

“kanapa aku ada kt sini????” persoaan yang berulang-ulang kali bermaian di dalam fikiran.

Sebenarnya persoalan tadi walaupun hanya aku sahaja yang tahu,tapi sebenarnya saya telah mempersoalkan keadilan Yang Maha Adil..Astaqfirulllahhhh…ampunkan hamba mu yang lemah ini Ya Allah,Xmampu menahan ujian yang hanya sekecil ini..

Antara perkara gila yang pernah saya buat semasa kt KASAS dulu ialah..saya tulis letter head kt semua kertas kajang saya…

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM,UNIVERSITI MALAYA

Kononnya student UM la …….Ya Allah…

Pada hari selasa minggu kedua saya di sana,keputusan panggilan kedua keluar..sekali lagi Tuhan Uji saya,xdapat mana-mana lagi..sedangkan ada seorang kawan ini..SPM dia lebih rendah daripada saya,tapi dapat masuk UM..

Sekali lagi air mata bercucuran jatuh..masa tu,xda dah perasaan malu ke,segan ke,depan semua kawan-kawan,saya xdapat menahan kesedihan yang amat ini…saya berlari ke tingkat paling atas,pandang ke langgit sambil menuturkan bait lagu kumpulan Devotes,Tika Dini Hari..

“Tuhan…jangan bebankan kami..dengan bebanan yang berat,
Seperti yang telah kau berikan kepada umat terdahulu..dari kami..”

Hanya Allah sahaja yang tahu,,rasa hati ini tika itu…
Tiada tempat untuk mengadu…ustaz jauh dipandangan mata..mujur la ada seorang warden asrama disitu yang cuba menanangkan saya..terima kasih ustaz kyahsfi..

Malam itu saya memasang tekat teruskan perjuangan…walau apa pun yabg terjadi..saya ke kelas,balut maja saya dengan baik,susun buku dan sebagainya…
“ aku akan hidup kt sini untuk 2 tahun” tekat dalam hati…

Esoknya hari khamis,keputusan kemasukan untuk ke ipgm panggilan kedua..mamang x ingat langsung..nasib la ada kawan yang ingatkan..tapi masa tu,tiada harapan yang begitu tinggi di letakkan…
“jangan terbang terlalu tinggi,kalau jatuh sakit”
Tanpa harapan yang menggunung,semaklah kt internet di pusat sumber..Ya Allah,..Syukur pada-Mu…Saya diterima ke IPI …Lantas sujud syukur menyembah Yang Esa..

Pagi jumaat esoknya.pulang dengan ayah untuk bersiap menjadi seorang GURU..selepas solat jumaat,ustaz Mahktar dating kerumah…dia mengucapkan tahniah, kami berbual di dalam keretanya seketika…terima kasih Ustaz…ustaz ada di samping saya saat waktu gembira,tika detik kesedihan…Redha kan segala Ilmu mu Maallimku…

Dan…kini saya sedang belajar di IPIS...

Berkatnya doa seorang GURU kepada anak muridnya…..

Semoga saya dapat menjadi seperti ustaz...

Ustaz doakan anak didik mu ini...

3 Comments:

MOHD AFIQ said...

bgs la tu masuk IPIS bro. Boleh menang pertandingan tafsir Al-quran. Sapa lagi yang berbakat...

abumusleh said...

dah2.. da besaq2 ni xbaik nangis.. nanti kta p mekah k..

fadhil baserah said...

:)

blogger templates 3 columns | Make Money Online