Photobucket

Wednesday, April 22, 2009

KEMILAUAN PERIBADI SEORANG INSAN TUA

Kita banyak membaca kisah-kisah ketokohan ramai pemuka-pemuka yang tampil di kalangan sesebuah masyarakat dengan sifat-sifat kepimpinan,kehandalan,kehebatan tak kiralah dalam apa jua aspek dan pandangan mata,namun yang diangkat sebagai seorang ikon tersebut pastilah seseorang yang punya keistimewaanya yang tersendiri.

Insan yang ingin dipaparkan keindahan peri budinya inilah yang telah membuat saya telah jatuh cinta padanya.sejak dibangku persekolahan hingga kini wajahnya sering menjadi tatapan,hmmm..terasa bagai ditusuk panahan cinta saat kerinduaan datang menyapa.pengubatan rindu wajahnya menjadi hidangan mata.

Tak kenal,maka tak cinta,benar juga kata orang tua-tua dahulu yang menyimpan sejuta hikmah padanya.marilah kita berkenalan dengan insan yang menjadi kesayangan semua orang ini.

Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat,dilahirkan pada tahun 1931 di kampung Pulau Melaka yang terletak kira-kira 7 KM dari Kota Bharu.Anak kepada seorang ulama' yang tersohor keilmuannya di bumi Kelantan Darul Naum Tok Guru Haji Nik Mat B. Raja Banjar.


Mendapat pendidikan awal di pondok Tuan Guru Hj Abbas,Besut,Terengganu.Pada Tahun 1952,beliau mengembara menimba khazanah keilmuan yang tersimpan di bumi India,iaitu di Universiti Deoband,India,kemudian ke Universiti Lahore Pakistan.semakin dicari semakin rasa terlalu sedikit ilmu di dada,Beliau meneruskan pengajiannya di Universiti Al-Azhar mengambil sarjana muda bahasa arab seterusnya sarjana Perundangan Islam.Tok Guru mampu berbicara dalam beberapa bahasa antaranya bahasa arab,urdu,tamil dan english.

Kekaguman pada insan ini bukanlah hanya sekadar beliau seorang Mursyidul Am Pas,bukan juga sekadar untuk melobi dan mengangkat beliau.tetapi hanyalah sekadar untuk sama-sama kita merasai kehadiran seorang ulama' dan merasai apa perlunya pula seorang ulama' itu berada di kerusi Kemudi?.Coretan dari tangan yang naif lagi hina ini cuma bertolak dari kesedaran untuk menyingkap rekod lama demi membuat satu penilaian prestasi ke atas seorang ulama'. Pada masa yang sama,ingin mengimbau ruh jihad,kesungguhan dan istiqomah dari bara perjuagannya.

Tidak tahu dari mana perlunya dimulakan nukilan ini,jika kita sering mengkaji tulisan-tulisan berkaitan ketokohan,pastinya dimulai dengan perbagai gaya penulisan bagi menampakkan gemilangnya tokoh tersebut.Pada saya jika ingin dilihat dengan lebih mendalam,saya sarankan tinjau-tinjaulah geleri-geleri buku yang mengambarkan perjalanan Insan ini,kerana saya bukanlah layak bagi membicara bagai orang yang lebih arif berkenaan beliau.Diri ini cuma laksana seorang pencinta,yang mana orang yang dicintai itu sama sekali tidak mengenali sang pencinta tersebut.Hmmm..sekadar ingin membuka mata bagi yang belum pernah melihatinya dari pandangan mata hati.

Sejak 18 tahun,tanah indah sekebun bunga ini telah menjadi saksi juga bukti pahit maung,suka duka tangis tawa yang saban hari tak jemu merakamkan perjalanan kehidupan Insan penuh bakti ini.Bergelar Menteri Besar baginya bukanlah satu gelaran yang membolehkan beliau berdiri dengan pakaian kebanggaan,penuh sombong dan jauh dari rakyat,yang dipilih hanyalah cukup hidup menumpang di bumi Allah yang sementara ini.

teratak usang seorang Menteri Besar

Baginya Tugas sebagai pemimpin ialah bagi memastikan setiap rakyatnya tak kira apa agama dianuti,cina,india,melayu,siam dan sebagainya dapat merasai kehidupan yang aman dan beragama di bawah naungan islam.Islam menjadi dasar hidupnya.Di setiap siri kuliah acap kali mengingatkan para pendengarnya bahawa islam merupakan satu cara hidup,laksana membeli sebuah kereta di sediakan manual penggunaannya,jadi ikutlah setiap langkah dan panduan yang diberikan,jika tidak maka mungkin berlanggar,rosak atau sebagainya.Begitu juga Islam.Diturunkan Quran,hadith sebagai panduan dan Rasul itu juru bicaranya,jika mahu hidup selamat turutilah sahajalah panduan yang diberikan..Mudahkan..

Harta bukanlah tujuan hidupnya,setiap bulan sejak 18 tahun gajinya di POTONG 45% untuk rakyat dan parti.Alangkah banyaknya saham yang beliau perolehi kerana sejak 18 tahun seluruh rakyatnya menikmati kemudahan dari pemberiannya.Keretanya tetap 1 sejak dahulu,selagi mampu bergerak tak akan ditukar.Elaun keraian bagi acara tahunan seperti berbuka puasa dan sambutan hari raya mencecah RM 33,000 setiap tahun tidak pernah diambil malah di hulurkan penuh ikhlas di Tabung Kerajaan Negeri untuk kebajikan rakyatnya.Pernah satu masa lalu sebelum Tuan sabariah bin Tuan Ishak ingin membeli seutas gelang yang dikumpul dari duitnya sendiri,dan bait kata ini lahir dari mulut Tok Guru " yah jangan beli banyak-banyak pula.takut kecil hati orang-orang yang tidak mampu" .Dalam apa aspek pun rakyat menjadi perhatian beliau dan betapa ingin beliau menjaga hati-hati setiap rakyat yang duduk bernaung di bawah pimpinannya.

kediaman rasminya di JKR10 tak pernah di diami,baginya cukuplah apa yang ada dan biarlah dirinya sama dengan rakyat lain.Tak pernah ada orang gaji.Pernah saya melihat satu rakaman berkenaan Tok guru.Beliau sendiri yang mengangkat air untuk dihidangkan kepada tetamunya.Malah kediaman Rasminya itu dijadikan tempat perpindahan mangsa banjir untuk rakyat-rakyatnya.Pengalaman semasa di bangku sekolah dahulu,melawat teratak ini.Kunjungan kami tanpa membuat sebarang temu janji dengan beliau,sekadar ingin menziarahi beliau.Kami disambut dengan penuh rasa hormat,walaupun pada mulanya anaknya menyatakan Tok Guru kurang sihat,namun beliau tetap turun bertemu kami.

Setiap Subuh sosok inilah yang akan bangun seawal 4 pagi untuk membaca ayat-ayat al-quran sebelum melangkah ke masjid di tepi rumahnya untuk memimpin solat berjamaah dan setiap pagi puluhan orang akan membawa anak mereka bagi meminta Seorang MB inilah mentahnidkan anak-anak mereka.

Setiap pagi jumaat,jalan Dato' Pati,sekitar jam 7.00 pagi ribuan rakyat kelantan akan membanjiri Dataran Ilmu ini bagi mengutip butir-butir kemilauan permata keilmuan Tok guru,18 TAHUN,18 TAHUN seorang MB memberi kuliahnya pada rakyat.Beliau akan mengelilingi setiap inci bumi jajahannya bagi menyampaikan khutbah jumaat.18 TAHUN kerajaan tanpa Rasuah.

Beliau adalah kemilauan permata yang lahir saat dunia kian runcing diragut maksiat yang membuas,saat dunia hilang arah..Adakah ada sepertinya seorang pemimpin tertinggi negeri yang mudah dirapati,sanggup memotong gaji untuk rakyatnya,memimpin rakyatnya agar sentisa bertaqwa kepada Allah,adakah ada sepertinya yang berjalan tanpa sebarang pengawal keselamatan,yang mudah bersalam dengannya,bertemu tanpa banyak protokol dan birokrasi,tangan yang begitu pemurah.

Semoga ALLAH sentiasa merahmati Insan yang telah menghambakan dirinya bagi menjulang agama Allah,padanya hanya mengharap semua menerima Islam dalam setiap ruang lingkup kehidupan dan menolak segala fahaman yang menghalang ISLAM tertegak tak kiralah sekularnya,nasionalisnya,sosialisnya...

air mata rintihan seorang hamba yang menghamparkan seluruh pengangharapan kepada-NYA

Sama-samalah kita bantu perjuangan suci ini dengan apa cara sekali pun.Doakan jua moga kesihatan Tok Guru kian bertambah baik agar dapat beliau meneruskan perjuangan.



1 Comment:

Anonymous said...

YouTube - Play - Videoslots - Vimeo
YouTube convert youtube to mp3 - Play - Videoslots.tv. Find out more about videoslots.tv. Like. Comments. Subscribe to Videoslots.tv for access to premium videoslots.tv videoslots.tv.

blogger templates 3 columns | Make Money Online